Cheftræner

Funktionsbeskrivelse for cheftræner i Tennis Club Odense

Reference:

Cheftræneren refererer til manageren i såvel administrative som personalemæssige forhold.

Ansvarsområder:

• Overordnet ansvar for planlægning af træningsaktiviteter i klubben.
  • Fastlægge retningslinier for og sikre det sportslige niveau i træningen på alle
  • niveauer, herunder såvel teknisk, taktisk, fysisk og mentalt.
  • Planlægning af og opfølgning på spillernes individuelle tennismæssige udvikling.
  • funktion?
  • Kommunikation med alle interessenter, herunder især spillere, forældre, bestyrelse, klubudvalg, DTF, Elitesekretariatet i Odense mv.
  • Koordinator og mentor for klubbens øvrige trænere
  • Medvirke til at sikre at klubben har et meget kompetent trænerteam
  • Deltage i fastlagte turneringer, holdkampe og øvrige relevante aktiviteter.

funktion

• Medvirker aktivt til udvikling af et godt socialt miljø blandt alle medlemmer

Opgaver:

• I samarbejde med manager og den enkelte træner udarbejde udviklingsplan
  • Planlægger og afvikler træningen ud fra spillernes tennismæssige niveau, så de
  • udvikler deres tennismæssige kompetencer.
  • Udviser kreativitet og kontinuitet i træningen
  • Lærer spillerne at være en god tenniskammerat og udvise god opførsel på banen (er rollemodel)
  • Deltager sammen med spillerne i klubbens aktiviteter: baneklargøring, klubmesterskaber, turneringer mv.
  • Deltager så vidt muligt i alle træningen af alle medlemsgrupper
  • Deltage i fastlagte turneringer som leder/coach (UM eller andre relevante turneringer) efter aftale med bestyrelsen.
  • Udtage talenter i samarbejde med de øvrige trænere
  • Afholde samtaler med forældre og spillere, der udtages til ekstra træning mhp at afklare og aftale gensidige forventninger
  • Planlægge og afvikle træningsamlinger op til UM sammen med øvrige trænere
  • Fungere som træner og personlig coach for klubbens elitespillere (dette kan hvis det skønnes hensigtsmæssigt aht den enkelte spiller uddelegeres til anden træner

Administrative opgaver:

Elitespillere:

• Der udarbejdes en handlingsplan for hver enkelt elitespiller (senior og junior), som tager udgangspunkt i spillerens niveau, udviklingsområder, turneringsaktivitet, træningsindsats og træningstilbud.
  • Der afholdes to spillersamtaler om året, hvor spilleren samt dennes forældre bliver indkaldt, hvor spilleren evalueres, og hvor planen for næste periode aftales
  • Der afholdes forældremøde to gange årligt før udendørssæsonen og før indendørssæsonen samt ved skønnet behov efter aftale med manageren
  • Træningsplaner
  • Den samlede træningsaktivitet/plan for klubbens medlemmer/spillere udarbejdes og videreformidles til endelig godkendelse af manageren inden 1. marts.
  • Træningstilbud kommunikeres ud til de berørte spillere med evt. argumentation for tilbudet.

Holdkampe

• Planlægning af årets holdkampsaktiviteter – rangliste, holdkaptajner, kørsel, fortæring mv. (holdkaptajnfunktionen kan uddelegeres til en eller flere spillere)
  • Samarbejde med klubbens øvrige trænere
  • afholde trænermøder med forskellige temaer
  • udvikle og motivere eksisterende og nye trænere.
  • supervisere klubbens øvrige trænere.